Saturday, March 27, 2010

Bloei





Zo op het eerste gezicht hebben deze bloemen niets met elkaar te maken.
Maar voor mij wel. Uitleg?!

De sneeuwklokjes komen van bolletjes uit de tuin van mijn geboortehuis. Mijn ouders, helaas beiden overleden, zijn daar zo'n 15 jaar geleden uit verhuisd. Mijn moeder heeft toen nog wel wat van de sneeuwklok-bolletjes uit de tuin meegenomen. Ik heb daar ook een handje vol van gekregen en ieder jaar steken ze hun kopjes weer boven de aarde uit.

De lidkaktus is een stekje van een stekje van de moederplant die in mijn ouderlijk huis in een tot plantenbak omgebouwde kaasvorm in de erker stond.
Ieder jaar kreeg mijn moeder er weer een zee van bloemen in. "Gewoon verwaarlozen" was haar motto en dat doe ik met het stekje nu ook maar. Resultaat: elk jaar weer een paar keer bloemen.

Dan de orchidee. Hiervan staat er altijd een bij de foto van mijn moeder omdat dit haar lievelingsbloem was.
Ook hier had ze er een stuk of wat van. Na de bloei gingen ze in een gele wasteil naar mijn oude slaapkamer en elk jaar kwamen er weer nieuwe bloemen tevoorschijn.
Deze orchidee heeft na de bloei niet in een wasteil boven gestaan, maar gewoon in een hoekje in de kamer. Zo nu en dan een druppeltje water en tot mijn grote verbazing zag ik er kort geleden een nieuwe bloemstengel in verschijnen. Nu staat hij dus weer mooi te zijn bij mamma's foto.

De overeenkomst dus...........mamma.

2 Comments:

Anonymous Meanannie said...

Lief blogje en prachtig hoor zo'n stukje "tastbare" herinnering.

Monday, 29 March, 2010  
Anonymous Balsemien said...

Wat een mooi ontroerend logje en zo vreselijk herkenbaar...
Toen de hyacinten in de tuin bloeiden was ik blij en verdrietig tegelijk. Ze komen ook bij mijn moeder vandaan, evenals de hortensia's die we al gestekt hebben en een citroengeranium die het ook nog steeds doet...
Lieve groet,
Mienke

Friday, 23 April, 2010  

Post a Comment

<< Home