Tuesday, May 30, 2006





VERFEXPERIMENT

Al een week of wat lag er me een streng wol ( volgens mij met mohair) aan te staren. Op zolder gevonden en nog stammend uit mijn vorige spinperiode van zo'n 25 jaar geleden.
Vandaar dat ik de samenstelling niet meer precies weet, maar er zit zeker iets door de wol.
Na mijn wolverfdagje bij Margot Wittendorp in Ede vorige week, wilde ik toch eens wat uitproberen met de aangeschafte verf.
Omdat het verven in de magnetron me toch nog niet echt lekker afgaat ( er zakt me teveel vocht/verf naar de onderkant van de streng en dan krijg je zo'n vreemd verdeelde kleurverdeling) toch maar een poging gewaagd in een oude emaille pan met daarin een verhoginkje ( gekocht bij de kringloopwinkel voor 10 eurocent).
Op een Amerikaanse site iets gelezen over een alternatieve verfmethode. De wol niet in een streng maar op een bolletje van de bollenwinder.
Zo gelezen, zo gedaan.
Water met azijn en wolwasmiddel onder in de pan, bolletje weken in azijn water en toen kwa het leuke werk.
Verfpoeder in verschillende kleurtjes in een beetje water opgelost. Injectie spuit erbij, en toen de bol lukraak injecteren met verf. GEWELDIG !!!!!!!
Toen de bol op de verhoging in de pan. Aan de kook brengen en om de tien minuten even draaien en besproeien met water om de boel niet te laten uitdrogen. Na een uur uit de pan en door en door laten koelen.
Dit alles was rond een uurtje of 3 klaar en om 12 uur 's nachts heb ik de bol in azijn water gezet en ben naar bed gegaan.
Gistermorgen de bol weer uit het water en weer op een streng gedraaid.
Gespoeld en gewassen en toen weer op de haspel om te drogen.
Resultaat : IK ben tevreden en ga dit zeker vaker zo doen.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Prachtige kleuren! Weet je al wat je ervan gaat maken?

Tuesday, 30 May, 2006  
Blogger José said...

Wat mooi, zo op de streng. Wel een aangename verrassing zeker, als het er op het bolletje nog zo raar uitziet?

Monday, 05 June, 2006  

Post a Comment

<< Home